27.9.11

Mindre rot, mer lykke?



Jeg har aldri vært spesielt glad i å bruke tid på å organisere tingene i huset. Samtidig elsker jeg shopping og ting, så da er det ikke vanskelig å skjønne at potensialet for kaos er stort. At jeg alltid har hatt vanskelig for å kaste noe jeg har kjøpt eller fått, gjør heller ikke saken bedre.



Før, da jeg kun hadde meg selv å holde orden på, var organisering selvsagt en mye enklere oppgave. Men etterhvert som vi har fått et helt hus og etterhvert to barn å administrere, kan jeg innimellom føle at jeg mister helt oversikten. At det er tingene som eier meg, ikke omvendt. 



Den gode nyheten er et dette har jeg tenkt å gjøre noe med! Ta kontroll, steg for steg. Faktisk er det alle de dyktige interiørbloggerne der ute som har inspirert meg mest til å ta tak i hver en krik og krok i alle rom :) 

Dyktige Fru Fly er vel dronningen av ordning & reda, hun har mange innlegg i bloggen sin om hvordan gjøre hverdagen enklere ved hjelp av gode oppbevaringsløsninger etc. Bloggen Stylizimo har også mange fine tips, som i tillegg er veldig estetiske. Bare for å nevne noen.




Det er opplagt ikke gjort over natten å få full struktur på et helt hus, så da gjelder det å begynne et sted. For tiden tenker jeg mye på hvordan jeg kan oppbevare tingen smartere og mer oversiktlig måte, eksempelvis i garderobeskapet, på badet, i gangen og på vaskerommet.

(Alle bilder er fra IKEAs nettside.)

Har du god struktur i heimen og funnet bra oppbevaringsløsninger? Uansett, fortsatt fin tirsdag til deg! :)




10 comments:

  1. Her har det til tider regjert et visst kaos gitt;))
    Jeg liker og shoppe, samtidig som jeg ikke helt har funnet stilen min tidligere, så det ble så mye hummer og kanari - og det så virkelig ROTETE ut;)

    Nå er masse nips gitt bort og solgt, og huset er renere og penere med en gang;)

    Ellers så er jeg veldig opptatt av og ha det ryddig i klesskapene, så mine, min manns og ungenes skap blir ryddet i veldig ofte, hehe;)

    Men får aldri nok fixe ideer, nå skal jeg jammen meg inn til Fru Fly og Stylizimo for og kikke etter gode tips;)

    Ha en finfin dag;)

    Klem line

    ReplyDelete
  2. jeg driver med stor-rydding....rett som det er.
    og det forteller jo det meste...oppbevaringsplassen duger ikke bra nok.
    Med tanke på at vi har et stort loft burde det i grunnen ikke bli noe problem, men..joda.
    Nå har jeg planer om å legge ut en del ting på finn! Har jo spart på alt mulig rart...!

    Lykke til med ordnings! Blir nok bra!

    ReplyDelete
  3. Hei - du er ikke alene om å føle at det fort bli litt kaos i tingene! Jeg har flere gode skap med smarte løsninger, men alikevel er det vanskelig å holde orden! Det må jo ryddes konstant - særlig når man bare fyller opp og kjøper nytt. Har en walk-in garderobe og den står for tur til å ryddes og ordnes!!
    Lykke til :) fin kveld til deg!
    Heidi :)

    ReplyDelete
  4. Hei:) Jeg elsker å rydde og fikse så dette var herlige bilder fra deg! Fikk lyst til å ta tak i boden med det samme;)

    Når det gjelder den hvite kanten kan jeg dessverre ikke hjelpe... Mannen i huset har fikset og trikset den bort for meg rett og slett... Når det gjelder å lage collager gjør jeg dette i Adobe pakken (Indesign, photoshop, osv). Jeg har lite erfaring med Picasa dessverre og kjenner ikke til alle mulighetene der inne...

    Håper du finner ut av det!

    Klem, Pernille

    ReplyDelete
  5. pleier å tømme skap og skuffer.Vasker inventaret og går igjennom alt innholdet:Det som ikke har blitt brukt på 1 år blir gitt bort til f.eks fretex. Eller solgt på Finn.no. Noe blir kastet.
    Deilig å vite at huset er klarert for ting en ikke bruker.

    Ellers har min shoppeglade mann en enkel regel: et par sko inn,et par sko ut..

    ;)

    ReplyDelete
  6. Jeg har alltid vært frøken neat freak jeg da. Går konstant rundt og rydder og rydder. Enten det er på jobb eller hjemme. Du ser fort hvilken pult som er min på kontoret for å si det sånn!

    Jeg elsker ordning og reda - da er det såå mye enklere å være effektiv... hihi!

    Fabelaktig tirsdagskveld til deg!
    Klem

    ReplyDelete
  7. Ordning&reda er noen ganger lettere sagt enn gjort, har jeg innsett. Spesielt når man er sånn som du sier, glad i å handle og ikke glad i å kvitte seg med ting:)
    Vi prøver å ha gode rutiner når det gjelder rydding, prøver også å ha en fast plass til alle tingene.

    Klem

    ReplyDelete
  8. Me har orden på kjøkkenet og i gangen, og det er dei to romma som er nyoppussa ser eg no. Så då har me nok klart å innføra ordning och reda når me har gjort dei romma på "vår" måte. Så då var det berre resten av huset att då ;) Eg er enig med deg at det er mange gode tips å hente her i bloggeland også, Anette i Anettes hus har også ein del gode tips på dette området, husker i alle fall å ha lest ein del hos ho.

    Ha ei fortsatt god veke :)

    Klem Eli

    ReplyDelete
  9. Hihi, jag känner sååå igen mig i det du skriver. Jag tycker allför mycket om att handla nya ting - men har svårt att släppa taget om det gamla. Så hela källaren vår ser ut som en brukbutikk.
    När det gäller vardagslig ordning och reda så är nog problemet hos att vi är flinke till att skape systemer - men dåliga på att hålla det.

    Alltid så mysigt att komma till din blogg och läsa och få inspiration. Keep ut the good work! kram Joy

    ReplyDelete
  10. Man trenger litt orden i sysakene :) Det hoper seg lett opp.
    Så hyggelig at du nevner MEG som en inspirasjon - det var koselig. Tusen takk <3

    God kveld, eller skal vi si god natt. hihi
    klem Nina

    ReplyDelete