7.9.12

Huset i eplehagen






Har alltid likt den idylliske tanken 
om et hus som ligger i en eplehage.
Selv er jeg også delvis vokst opp i
hus i en svær hage med frukttrær.
(Og litt i blokk, men mest i rekkehus).







Særlig om høsten får jeg lyst på epletre.
Problemet når man er huskjøper i dag,
er at man sjelden får alt man ønsker seg.
Vi ville ha helt nytt hus, som ofte kommer
med små tomter og ihvertfall ikke epletrær.








Men tro det eller ei, så lå faktisk tomten
vår først i en eplehage, bokstavelig talt. 
De fine, gamle epletrærne ble derimot solgt
sammen med det gamle huset som også
var der. Vårt hus ble bygget ved siden av.








Tanken på et stort epletre på vår lille tomt
er nesten komisk, ville sett helt rart ut!
Delvis fordi vi har valgt å steinlegge mye 
av uteplassen, siden plenklipping ikke er
høyt prioritert hos noen av oss voksne.







Dermed har vi utsikten til fine epletrær,
ikke bare hos én nabo, men i hagene på
begge sider av huset vårt. Kanskje ikke så
verst det heller, for vi slipper jo jobben med
alt hagearbeidet ;) Og får epler hvis vi vil.







Av hensynet til naboenes privatliv,
er alle bildene i dag fra Pinterest :)


Ønsker du deg hus i en eplehage, eller
har du det kanskje allerede? 

Jeg er sugen på epleoppskrifter :)






I dream of apple trees and all
things apple every Fall :)








16 comments:

  1. Så fine eplebilder..
    Skulle gjerne hatt en eplehage jeg. Og helst et hus eller småbruk.. Det er drømmen..

    Ha en flott helg..
    Klem fra
    Tonje Merethe

    ReplyDelete
  2. Hei!
    Jaaa, har så lyst på epletre i hagen. Naboene våre har to gedigne trær, men våger ikke spørre om å få noen epler (hihi..) Men elsker eplekake! Heldigvis selger de norske epler i butikkene :)

    ReplyDelete
  3. Tilfeldigvis havnet jeg her - det var nok bildet med eplene jeg så i en bloggroll et sted.

    Vi har epletrær og epler, og planter flere trær som skal bli store for våre barnebarn. På en gård kan man planlegge over flere generasjoner.

    Oppskrifter:
    http://bestemorsmat.blogspot.no/search/label/Eplekake
    http://bestemorsmat.blogspot.no/search/label/Eplesyltet%C3%B8y
    http://bestemorsmat.blogspot.no/search/label/Toscaepler

    Ja, det er et par til der også

    ReplyDelete
  4. Nydelige høstbilder, takk for at du deler! Tror jaggu jeg må smelle sammen en eplekake jeg også nå :)

    ReplyDelete
  5. Hei søte deg :)

    Min aller beste epleoppskrift er VM i enkel.

    1 pk butterdeig
    2 epler, skrelt og skjært i båter.

    sukker
    kanel

    ferskensyltetøy

    Skru ovnen på over og undervarme 200C
    Tin en pakke med butterdeigplater.
    Kjevle disse sammen til en firkantet leiv på str med ett a4 ark, men brett inn kantene, slik at du får en tynn brett i alle kanter.
    Prikke deigen med en gaffel
    Vend eplebåtene i sukker og kanel, legg disse tett i tett oppå butterdeigen. Pensle med Ferskensyltetøy, stek i 20-35 minutter - ta ut og bare nyt!

    ME LOVE!

    klem

    ReplyDelete
  6. Skulle veldig gjerne hatt en stor eplehage..det er jo bare fantastisk!!
    Herlige bilder du har funnet ... :)
    Ønsker deg en fin fin helg.
    Klem:)

    ReplyDelete
  7. For noen nydelige bilder! Høsten er vakker..

    Og skulle gjerne hatt et epletre selv, kanskje neste hus! ;)

    Ønsker deg en god helg søte!

    KLEM

    ReplyDelete
  8. Så nydelige eplebilder,vi hoggde ned vårt epletre for fleire år siden,angrer nå men men me får heller plante et nytt:)
    Fineste helga til deg!
    Klem

    ReplyDelete
  9. Jeg ønsket meg også en hage full av frukttrær, og det har jeg fått! Vi har plantet 3 epletrær i hagen, og selv om de fortsatt er små gir de masse epler!
    Så jeg har en stoooor bolle med epler på kjøkkenbenken, og fryseren full av eplekake!
    I tillegg har vi plommetrær, morelltre, solbær- og ripsbusker. Så vi får masse godt fra egen hage.:)

    God helg!

    ReplyDelete
  10. Nydelige bilder! Fikk lyst å plante epletre jeg også! Kanskje jeg får nøye meg med å lage en eplekake i stedet ;)

    Vi har ikke kommet lengre enn at vi har plantet ned 3 plommetrær. Så nå får vi håpe at det ikke er så alt for lenge til det kommer plommer på det :)

    ReplyDelete
  11. Så flotte bilder:) og for en god ide å dele dem!
    jeg har nettopp oppdaget et stort og flott epletre med mange epler på "felleshaugen" (som for det meste blir brukt som snarvei og oppbevaring for falne busker, greiner og gress...) og ungene og jeg har plukket, bakt kake, og kost oss (det er nok tilbehøret, les:isen, som er mest suksess hos ungene)
    nå er det snart plommetid hos tante og onkel, og jeg skal lage syltetøy:)
    selv har vi ripsbær og solbær, og jeg har for første gang prøvt meg på saftkoking (se http://vedsidenav.blogspot.no/2012/09/hjemmelaget-solbrsaft.html)

    Ønsker deg lykke til med baking (og smaking)

    klem nina

    ReplyDelete
  12. Takk for koselig kommentar inne hos meg, setter jeg pris på. Velkommen som følger også :)
    Kjempe koselig blogg du også, så vil gjerne følge deg videre også!
    Ha en flott fredagskveld og god helg!
    klem Mari

    ReplyDelete
  13. Nydlige bilder! Pinterestn er virkelig til stor inspirasjon :)
    Vi har et gammelt eple tre i hagen, and I love it! Men vi har stooor hage, så vi kan ha det.

    Ha en fin helg og kos deg!
    Klemmer

    ReplyDelete
  14. Nydelige, friske bileter! Me har ikkje epletre, men morelletre og Hagen har faktisk veldig grei størrelse, flaks! Me er ikkje seg mennesker nokon av oss, og Hagen er heller ikkje slik me vil ha den. Ein dag, ein dag blir den det...

    Klem Eli

    ReplyDelete
  15. å så deiilig.. skal høste inn epplene som henger over varandaen min om ikke så lenge ;) å da skal jeg gjøre noe så enkelt som å koke havregrynsgrøt og ha eppler og kanel i. det er den beste frokosten jeg vet om! kos deg mye i høst, ekstra herlig å titte innom denne koselige bloggen din på høsten :):)

    ReplyDelete
  16. Frukthage er kjempekoselig!
    Vi bor på gård vettu og her er det 3 plommetrær fra mannens barndom som står. I tillegg fikk vi et kirsebærtre og et epletre i bryllupsgave for 3 år siden. Superkoselig å se at trærne vokser fra år til år:)
    Klem

    ReplyDelete