18.10.12

Koselig med peis





Hva er vel bedre enn å kose seg foran en peis
eller en vedovn i høst- og vintermørket?






Vedstabler er i seg selv også veldig
dekorative, synes jeg.






I den gamle leiligheten vår hadde vi en klassisk peis
og den savner jeg! Her vi bor nå er det tilrettelagt for
ildsted, men foreløpig har vi ikke installert noe. Det
blir rett og slett for upraktisk i den stuen vi bruker
mest, siden tv'en må stå akkurat der pipen er.




Foto: Pinterest


Men kanskje vi bare skulle kaste ut 
tv'en og heller prioritere peiskos? :)

Enn så lenge må jeg nok nøye meg
med drømmen om et ildsted.

Hva med deg, drømmer du om peis? :)


12 comments:

  1. Ja, på en tenkt hytte.her hjemme har vi en liten peis, og bonusen er den gode varnmen den gir.

    God og varm torsdag til deg <3
    Klem

    ReplyDelete
  2. Jeg har en god gammel klassisk peis som jeg elsker! samboeren hadde lyst til å rive den og sette inn en mindre, men neeeei! peisen er hellig! :)
    Ha en fin torsdag!
    Hilsen Anette

    ReplyDelete
  3. Det er så fint med peis,vi har ein gammel kombinert ovn og peis med ei stålpipe som går gjennom taket,den varmer jo sjølv om eg kunne tenkt meg ein nyere variant,er jo så lunt og koselig:)
    Fine dag til deg!
    Klem fra Lillian

    ReplyDelete
  4. Vi har en deilig vedovn og her om dagen fikk jeg 2000liter ved levert!!! Veldig klar for peiskos utover vinteren.

    Klem Kirsti

    ReplyDelete
  5. For noen flotte inspirasjonsbilder! Jeg har så lyst til å bytte ut vår peis med en ny. Da drømmer jeg om noe i en strammere stil, gjerne med innfelt oppbevaring til veden ved siden av. Så disse bildene lagres med en gang i inspirasjonsmappa mi. :)

    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  6. jepp vi drømmer om peis, og vi får en installert om få uker..hadde oprinnnelig valgt den du viser på det første bildet fra Rais, men den passet ikke helt inn hos oss fordi den ble stående litt langt ut fra veggen.Rais har så mye fint design på peisfronten synes jeg. Vi bor og i et hus som ikke er lagt opp til peis når huset var planlagt, men vi får det til uansett med å velge en liten variant. Er spent på resultatet. nydelige insirasonsbilder du viser:)

    Ha en super dag:)

    Kine:)

    ReplyDelete
  7. yes, sure i dream of a fireplace - every time! it is so cozy, warm and romantic! enjoy it! hug, barbara

    ReplyDelete
  8. Nydelige bilder!! Vi har en liten veden som varmer godt , men drømmen er en innfelt peisen med oppbevaring til ved i veggen. Drømme, drømme ! God torsdag til deg ! Klem

    ReplyDelete
  9. fyr i peisen er prikken over i-en når det gjelder høst/vinterkos.
    Vi har ikke,og kjenner på mørke kvelder at det hadde vært ùberkoselig.
    men så tenker jeg på en annen side at det krever litt og da.Må ha en plass,både ute og inne til å oppbevare veden, og så blir det mye rusk og rask med all veden inn i huset og kanskje ekstra sot/fare for heksesot?.Så kjører heller på med gode varmekabler i alle gulv og stearinlys ;)

    hilsen hun med støv på hjernen ;)

    ReplyDelete
  10. Jaaaaaa...jeg drømmer og drømmer om ny peis. Vi har nå en peis/ovn som nok var helt super når huset var nytt ( i 1966)... men den varmer godt og det er jo ihvertfall noe. Men ååå som jeg drømmer om ny peis. Vet akkurat hvordan den skal se ut. Enkel, hvit mur, stort vindu og med plass til ved (mest til pynt) i en hylle på siden. Måtte bare den tid komme snart!
    Er viktig å drømme =)

    -Ingeborg-

    ReplyDelete
  11. Nydelige inspirasjonsbilder! Likte alle!
    Vi har peis som blir brukt MYE. Finnes ingenting som er mer hyggelig enn å fyre i peisen på høst og vinter. Barna elsker å varme marshmellows i peisen til kakaoen. Deilig!

    Ønsker deg og dine en koselig helg :o)

    Klem,
    Anette Willemine

    ReplyDelete
  12. Herlig inspirasjon:) Flotte bilder alle sammen.

    Vi har ikke peis men ønsker oss veldig:) Og så er vi ikke helt sikre på hvor i stuen vi vil ha den:)

    Klem og god natt

    ReplyDelete