24.9.12

Eplemuffins med vaniljekrem






Høst for meg er epletid! Disse muffinsene med
eplemos og vaniljekrem er saftige og gode.








Som tidligere nevnt, har naboene epletrær i
hagene sine. Spesielt den ene hagen har vi
god utsikt til. Så når trærne på denne tiden
bugner av frukt, får jeg lyst til å bake 
alt mulig godt med epler i :)










Baker Nordby har eplemuffins med vaniljekrem i
midten. Etter å ha kjøpt de (litt for) ofte i det siste,
tenkte jeg at nå må jeg jammen bake muffins selv ;)









Både vaniljekrem og eplemos kan man lett
lage selv. For enkelhets skyld brukte jeg
denne gangen ferdig vaniljekrem i kartong
og ferdig eplemos med biter fra glass.










Du trenger:

2 egg
  • 1 dl melk
  • 4 dl hvetemel
  • 1,5 dl sukker
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • eller vaniljeessens
  • 100 g smør, smeltet
  • 2 dl eplemos med biter
  • Vaniljekrem,f.eks Tine










Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 190 grader.
Gjør klar muffinsbrett med 16 former.
Smelt smøret og avkjøl litt. Visp egg
og sukker til eggedosis, tilsett vanilje.
Tilsett melk og smeltet smør. Vend inn
mel og bakepulver. Tilsett eplemosen. 
Fordel røren i papirformene, med en drøy
ts vaniljekrem i midten av hver. Stek
muffinsene i ca 15-20 minutter, til gylne.



Avkjøl litt. Disse smaker nyydelig
mens nystekt og lunkne :)


Fin ukestart til deg!









18 comments:

  1. NAM NAM NAM!!! Dette så himmelsk ut!!! Elsker bakverk med epler i :) Har epletre i hagen, så da må jeg nok ut en tur og plukke, så bake litt :)
    Innbydende bilder også! Herlig :)

    Klemmer

    ReplyDelete
  2. Mm, de så knallgode ut. Det er så utrolig greit å lage muffins, disse må definitivt prøves ;)

    ReplyDelete
  3. Nydelige bilder!!
    Elsker også muffins med epler og vaniljekrem.
    Jeg pleier å dytte eplebiter nedi, som om det er en liten eplekake så strør jeg med kanel og perlesukker på toppen! DIGG!!!

    Ha en fin fin uke! ;)

    ReplyDelete
  4. Disse må prøves, så superdigge ut, jeg elsker epler&høsten:)Nydelige bilder du viser:)ha en fin start på uka:)Kine

    ReplyDelete
  5. Åååå NAMMMM!!
    Det så friskt og godt ut:))
    Nå fikk jeg skikkelig lyst på muffins ♥

    ReplyDelete
  6. Så utrulig gode dei såg ut,herlige og så flotte bilder:)
    Ønsker deg ei flott ny veke:)
    God klem fra lillian

    ReplyDelete
  7. Dette så jammen fristende ut! Mmm :) Bakeverk med epler i er utrolig godt :)
    Ha en fin kveld!
    Ingrid

    ReplyDelete
  8. så utrolig fine bilder du viser, herlig høstlig og det så knallgodt ut

    ReplyDelete
  9. Det så godt ut! :)
    Så synd du ikke får reist til Bergen!! Håper vi treffes ved en annen anledning, da!:)
    Jeg er ikke så god i kroppen sjøl, men satser og håper på at jeg klarer å reise!
    Klemmer til deg!

    ReplyDelete
  10. Namnam...så godt ut:) kjempeflotte bilder! Håper 6-åringen blir fort frisk! (Hos oss var det over på et døgn;)... Kos dere med tegning og gode muffins!

    ReplyDelete
  11. Dette så fristende og lekkert ut! :)

    ReplyDelete
  12. Disse høres og ses jo helt himmelske ut. Nam!

    Den fine koppen fra blogginnlegget fra i går er kjøpt på Indiska. Kjøpte den for over et år siden, så det spørs om det selges fortsatt. Perfekt kosekopp!

    Veldig synd at du ikke kommer til Bergen allikevel, men det er klart det kommer flere muligheter. Sikkert ikke lenge til vi ses :)
    Lykke til med øyeoperasjon.

    klemmer Nina

    ReplyDelete
  13. Hej söta du!
    Detta lät himmelskt gott ut! Tror jammen att jag ska prova att baka dessa till helgen.
    Tack för att du är så söt och kikar inom mig. Jag blir så glad!

    Önskar dig en mysig kväll! Kram Joy

    ReplyDelete
  14. Naam nam :) disse så utrolig gode ut! De må nok prøves! :) elsker alt med epler!
    Ha en fin torsdagskveld av det som er igjen av den.

    ReplyDelete
  15. Disse så utrolig gode! Fikk skikkelig cravings for baking nå.

    En fin onsdag til deg!

    ReplyDelete
  16. Mmm deilig!!
    Skulle bare ønske jeg var litt gladere i å bake...:)
    Klem klem

    ReplyDelete
  17. NAMNAM.. har bakt disse nå.. kjempegode:)
    Takk for at du delte oppskriften!

    Ha en fin uke.

    Klem fra Hilde

    ReplyDelete