1.7.11

Drømmehagen


...er fortsatt bare noe som de to små håpefulle her i huset ser på barne-tv. Minuttmannen (er det greit å kalle en mann det?) lo godt da jeg nevnte at hage er blant temaene jeg har lyst å blogge om. For det første har vi en ganske liten tomt rundt tomannsboligen vår, som vi helt frivillig har valgt å legge belegningstein på mesteparten av. Minuttmannen og jeg er nemlig ingen plenmennesker. Det vil si det er ganske mange andre ting vi heller har lyst å gjøre enn å skyve gressklipperen foran oss på fine sommerdager.

Belegningsteinen har spilt en viktig rolle i mine hagefantasier, helt siden før vi kjøpte huset vårt for tre år siden. Ennå drømmer jeg om en franskinspirert, litt shabby chic oase, med duftende lavendel og roser i skjønn forening. Der man kan sitte henslengt på late sommerdager eller lune kvelder og nippe til et glass vin. All ære til husets mann som la ned belegningstein for belegningstein med sine egne hender. Siden har han også bygget et par støttemurer og plantet både buksbomhekk og barlindhekk. Den oppmerksomme leser vil merke seg at jeg har spilt en ganske fraværende rolle i disse hageprosjektene så langt. Men i alle prosjekter trengs det en hjerne bak, den som har ideene, ikke sant?

Roser i nyinnkjøpte potter, fra den fine
butikken Monicas Interiør på Sofiemyr.

Ok, jeg innrømmer det, jeg har aldri vært den som ligger mest med nesen i jorden, heller ikke på barndommens sommerferier i mormors potetåker. Men, jeg vil gjerne ha en fin hage. Så nå skal jeg gjøre et dypdykk i blader og blogger med hagestoff fremover, for å bli inspirert og lære om praktiske løsninger. Finne ut hvilke planter, busker og trær som tåler skygge og mye vann, for det må de, på vår tomt.

Mens drømmehagen enn så lenge eksisterer mest i mine fantasier, kan jeg ihvertfall pynte litt opp med roser og lavendel i potter. Og drikke et glass fransk vin, eller to, i sommerkvelden.

No comments:

Post a Comment