2.7.11

Melkesjokolade brownies



Jeg elsker brownies. Spesielt de fra BIT i Oslo, som er litt lysere enn mange andre brownies. (Men jeg elsker mørke også!). Har lenge vært på jakt etter en oppskrift på melkesjokolade brownies som likner på de fra BIT. Så da min pappa var på besøk før helgen hadde jeg en "unnskyldning" til å bake, han er sjokoman som meg.

Fant oppskriften på nettstedet Epicurious som jeg bruker mye, der finnes en utrolig bra samling av oppskrifter.

Oppskrift:

1/2 kopp (ca 113,5 gram) usaltet smør
225 gram melkesjokolade, delt i biter
3/4 kopp lyst brunt sukker
1 ts vaniljeekstrakt
2 store egg
3/4 kopp hvetemel
1 ss kakao
1/2 ts salt
1/4 ts bakepulver



Smelt smøret og halvparten av sjokoladen i en kjele. Jeg brukte denne gangen Freia lys kokesjokolade, fordi jeg synes den er så god. Rør til det er en glatt masse og avkjøl til lunkent. Så blander du i brunt sukker og vanilje. Tilsett ett egg om gangen, rør godt mellom hver gang, til blandingen er blank og smidig. Bland sammen resten av ingrediensene og rør inn i sjokoladeblandingen. Ha så i resten av sjokoladebitene. Hell røren i en liten langpanne og stek på 180 grader i ca 25-30 minutter. Kaken skal fortsatt være litt fuktig inni. Det er viktig å ikke oversteke brownies, da blir de tørre.

Et lite dryss med melis, ved hjelp av en tesil, og en marsipanrose. Vips, så blir en hverdagslig brownie litt mer festlig.

Enjoy! 

No comments:

Post a Comment