17.1.12

Lykkeprosjektet




En bokanbefaling fra meg i dag: The Happiness Project av Gretchen Rubin. Lykkeprosjektet heter den på norsk. Jeg leser dessverre ikke så mange bøker som jeg gjorde før, men noen fenger meg nok til at jeg faktisk får fullført å lese dem. Jeg begynte å lese denne boken på stranden og fortsatte med lydbokutgaven etter en øyeoperasjon i sommer. Passer med andre ord like bra om man vil ha lett lesestoff, som hvis man trenger oppmuntrende ord til ettertanke!

The Happiness Project lå lenge på New York Times´ bestselgerliste. Forfatteren satte seg som mål å bruke et år på å oppnå mer lykke og tilfredshet i livet sitt og dette ble til en bok. Den er full av inspirerende tips til hvordan vi selv kan ta tak i stort og smått i hverdagen, lære oss til å sette pris på det vi har og kanskje ende opp litt lykkeligere. 




Gretchen Rubin mener at ytre orden skaper indre ro. Mye av kapittel 1 i boken handler om dette. Kort sagt, rydde skikkelig i skapene, kast mest mulig av det du ikke trenger og dermed få kontroll på rotet. En konstant utfordring som ihvertfall tar en del energi i min hverdag og jeg er sikkert ikke alene? Spesielt nå i januar er vel mange av oss opptatt av å starte på ny frisk og ta tak i både det ene og det andre i tilværelsen :)




Forfatteren av The Happiness Project laget seg noen regler for å komme i gang med bedre vaner. For eksempel Ettminuttsregelen: Hvis noe tar ett minutt eller mindre å gjøre, er det ikke lov å utsette det. Som å henge opp jakken sin når man kommer inn døren eller sette peanøttsmøret tilbake i skapet.

I tillegg bruker hun som en regel ti minutter hver kveld på å rydde opp i huset før hun legger seg. For det er når rotet hoper seg opp at det blir en uoverkommelig oppgave.

Huskelapp til meg selv: På tide å bare sette i gang med ryddingen kanskje? :)

Gretchen Rubin har egen blogg der du kan lese mer om The Happiness Project.


I highly recommend the book The Happiness Project by Gretchen Rubin. Her tips on how to clear clutter particularly fascinate me.


21 comments:

  1. Heisann:)
    Dette hørtes ut som en bok alle burde ha leset.
    Likte godt 1 minutt og 10 minutts regelen!!
    Skulle vært innført i alle hjem:)

    Så koselig at du har fått så mye omtale i det siste! Du tar flotte bilder og har en flott blogg:) Dette fortjener du:)

    Klem Mari

    ReplyDelete
  2. Hei på deg:)Perfekt bok start på det nye året:)klem

    ReplyDelete
  3. Dette var et meget interessant bok-tips. Et høyst aktuellt tema her i huset også må jeg nok si (hihi)

    Og tusen takk for hyggelig hilsen hos meg:-) Det gjør meg kjempeglad.

    Klem

    ReplyDelete
  4. Den boka har eg akkurat begynt på, fenga meg fra første sida:-)
    Eg kjente veldig på den å rydda 10minutter før eg legge meg, knallsmart!!
    Klem Linda:-)

    ReplyDelete
  5. Høres ut som en bok som er pefekt for det nye året:) Skal ta en nærmere titt på den tror jeg;)

    Klem fra meg

    ReplyDelete
  6. Må nok inn og sjekke bokhandelen nå ja. Takk for tips:-)

    ReplyDelete
  7. Fint innlegg:-) jeg har denne boken liggende men ikke bladd så mye i den enda, men det tror jeg at jeg skal gjøre:-)

    ReplyDelete
  8. Takk for tips :) Den skal nok bestilles :)
    Jeg liker å lese bøkene på engelsk hvis de opprinnelig er skrevet på engelsk.

    Fineste tirsdag til deg.
    Maiaklem

    ReplyDelete
  9. Takk for tips hos deg! Likte godt den sist boken, lettlest det liker jeg;)

    ReplyDelete
  10. Gode bøker er rein lykke, og bittelitt sorg når eg lukker boka etter siste sida... Har nettopp lest ut "En stjerne i natten" av Marian Keys, ein ny forfattar for min del, og vart veldig fenga av måten ho skriv på. Så no har eg fått lånt meg nokre fleire av ho. Ellers så har lesinga mi måtte vike for blogging, eg har vore så ivrig etter at eg starta. Men merker at no dabbar eg litt av, det er så mykje som skjer i livet vårt no om dagen, berre positive ting, men dagane rasar avgårde. Og me er også inne i bursdagsrennet i Familien Fryd og om berre ein bitte liten månad reiser me til Gran Canaria :) Life is good!

    Klem Eli

    ReplyDelete
  11. Takk for tips; bok kjøpt med en gang - gleder meg :)

    ReplyDelete
  12. Tack söta du for boktipset! hon Gretchen verkar ha stenkoll på sakerna. Jag blev så inspiredad av det du skrev att jag fick lust att ha boken här och NU! Ska se om jag finner den Som nettbook till ipaden. ;) jag är i stort behov av lite ordning och reda.
    Hoppas allt går bÄttre med dig efter operationen. Varma kramar Joy

    ReplyDelete
  13. Takk for boktips.
    Lurt med de 1 minutts og 10 minutters reglene, jeg har vært litt flink med de uten å vite at de finnes de siste månedene, og det er utrolig hva det hjelper på å ha noenlunde orden i huset og dermed i hodet.

    Ha en fin dag!
    - AC

    ReplyDelete
  14. Jeg elsker å lese og er stadig på jakt etter nye bøker. Takk for boktips, denne hørtes interessant ut!
    Ha en finfin onsdag!
    Klem E

    ReplyDelete
  15. Da var navn på bok og forfatter notert! Denne vil jeg ha!! Tusen takk for tips..

    Fin fin dag til deg
    Klemmer fra meg

    ReplyDelete
  16. Oj, denne må jeg lese litt på...kanskje lage noen nye regler i Tryllehuset...? ;)

    Kathrine

    ReplyDelete
  17. For en hÆrlig bokanbefaling! Denne skal jeg virkelig sjekke ut =) En deilig onsdag til deg

    ReplyDelete
  18. Takk for bra boktips. Nå skal jeg bruke noen minutter på å bla meg gjennom bokbutikker, og så bruke en time ekstra på å se "bare litt til" ;)

    ReplyDelete
  19. the book looks very interesting, even the cover is great! Hugh Anja

    ReplyDelete
  20. Takk for bokanbefaling.
    Den ideen om å rydde litt før man legger seg skal jeg jammen meg prøve !
    God ettermiddag og kveld til deg :)
    Klem

    ReplyDelete
  21. Hei igjen..
    Da var boken kjøpt og betalt!
    Gleder meg til å sette meg ned med den.. :)

    ReplyDelete