13.9.12

Wonderful, Not Perfect






Hva er egentlig lykke?

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt
"når jeg bare blir ferdig med den tannlegetimen",
"når ferien kommer", "når jeg har gått ned tre kilo",
eller "når været blir bedre", da blir jeg happy da!

Kjenner du deg igjen?









Sannheten er at det finnes ikke noe "perfekt" liv.
Og etter hvert har jeg skjønt at lykke så godt som
aldri er en konstant tilstand, men ofte kommer i korte
øyeblikk. Og når man får barn blir lykkenivået enda
mer skiftende enn før, dypere daler, men jammen
kan også lykkefølelsen være temmelig intens når
alt er bra! Sterkere enn noensinne, faktisk.
















Jeg har gjort meg mange tanker rundt debatten
som har gått lenge nå, om "perfekte" mamma- og
livsstilsblogger. Påstanden om at vi bare viser 
livet fra "solsiden". For meg er bloggingen 
å prøve å "fange" nettopp de gode stundene,
den fine stemningen, de vakre bildene.
Følelsen dette gir meg kan jeg leve lenge 
på og prøve å ta med meg inn i de mer
kjipe øyeblikkene i tilværelsen.














Og er det så galt å ville mest huske de god stundene? 
Merkelig nok er det f.eks ofte solen, blide barn, 
smil og glede jeg husker fra feriene våre.


At barna til tider slo seg vrang når vi skulle ut å spise 
eller var urolige på flyturen, er absolutt et faktum,
men trenger ikke bli en "big deal"
i den store sammenhengen.

Jeg lyver ikke når noen spør,
tvertimot, falskhet blir helt feil.
Men alt til sin tid?









Når jeg tenker meg om, var det litt
drama både før og etter den søndagsturen
i parken (i fjor) som jeg viser bilder fra i dag.
Lillebror sov i bilen på vei til Frognerparken
og var grinete da han våknet. Senere var det
storesøster som ertet ham og det endte med 
at begge ble sure. Men alt i alt hadde vi noen
koselige timer sammen som familie og
det er hva jeg husker best! 









Hukommelsen er selektiv, og det man fokuserer 
mye på, har en tendens til å vokse - også misnøye...

Hva tenker du om hvordan livet fremstilles
i bloggland? Hva er virkeligheten for deg?


Ha en happy torsdag! :)





22 comments:

  1. It is more to live! Helt enig med deg. Det er to siden for alle og vi kan velge hva vi deler med andre. Jeg kan skrive mye om mine frustrasjonen, men jeg er mer positiv og derfor velge å dele min kreative siden og min hobby for å ta bilde. Perfekt er ingenting. Perfekt er en illusjon som gjøre oss glad for en kort tid og derfor må vi arbeider for å være glad med alt vi ha. Tusen takk for alt du deler med oss MM, så trist at du kan ikke komme til Bergen. Håper alt er bra med dere. Klem, Vicky.

    ReplyDelete
  2. Så nyyyydelige bilder -
    ja, helt sant, det gjelder å finne og holde på de gode glimtene og stundene i livet!! Fokusere på det gode :O)
    Ha en fin dag videre! Nina :O)

    ReplyDelete
  3. Nydelige bilder og ett flott innlegg.
    Enig med deg:-)

    Klem

    ReplyDelete
  4. Spørsmålet er vel om i ønsker å lese om unger (og menn) som man krangler med. Eller vil vi se de flotte bildene, kosen osv. Jeg vil i alle fall se de hyggelige stundene. Jeg hater f .eks tv-programmer der folk krangler, jeg orker bare ikke se det. Jeg tror vi alle forstår at ingen har perfekte liv med bare harmoni og lykke, men vi lar oss inspirere av andres lykke. Du har nydelige unger! Klem

    ReplyDelete
  5. Et veldig fint innlegg.. Jeg mener absolutt man skal fokusere på det vakre i livet, og hva det er, er opp til hver enkelt. Jeg velger også å ta vare på de tunge og triste stundene, da de er en naturlig og vakker del av livet de også. Folk er forskjellige sån, og det er bare fint. Hvis jeg støter bort i en blogg jeg føler har feil fokus, eller ikke appelerer til meg, kryser jeg bare vekk siden. Så enkelt er det faktisk

    Du har en koselig blogg, som får meg til å føle meg varm og lun. Sånne blogger trengst :)

    ReplyDelete
  6. Kunne ikke sagt det bedre selv! <3 Ha en nydelig høstdag! Solskinnshilsen fra Fredrikstad! :)

    ReplyDelete
  7. Nydelige bilder og flott skrivet:))
    Du er har absolutt ein av mine favorittblogger og det er alltid så kjekkt å titte innom deg:)
    Fin dag til deg!
    Klem fra Lillian

    ReplyDelete
  8. Utrolig bra innlegg! :)So true! Hvis det er mulig - låner jeg gjerne de teksten i min blogg? Ønsker deg en fin dag

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er bare å låne tekstene ja! :) Har laget de selv med en font jeg lastet ned :)

      Delete
  9. Herlig innlegg og nydelige bilder:)
    Lykken kommer og lykken går - som du sier den kan komme fort og intenst, eller komme gradvis og vare i dagevis ♥ Like herlig begge deler:)
    Og det er ikke tvil om at det er ungene som gir meg den aller, aller største og de aller, aller fleste gledene, elsker det ♥

    Og bloggen - den er jammen meg til for og vise gode dager, gode bilder og dele flotte ting, hadde ikke vært like hyggelig her i bloggeland om alle skulle skrive om sine dårlige dager, hehe:) Selv om det selvfølgelig er lov det og:))

    Ha en fin fin dag:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er bare å låne tekstene ja! :) Har laget de selv med en font jeg lastet ned :)

      Delete
  10. Nydelig innlegg - jeg kunne ikke vært mer enig!
    Og det traff meg rett i hjertet. Livet trenger ikke være perfekt for at det skal være fantastisk/vidunderlig - dette er noe jeg kan glemme, TUSEN TAKK for at du setter så fine ord på det!
    Ha en flott kveld søte du!
    Klem fra Kristin

    ReplyDelete
  11. Akkurat! Så bra sagt!
    Gjennom et etterhvert langt liv, med både nedturer og oppturer, sier jeg til meg selv at hadde det ikke vært for nedturene, hadde ikke oppturene vært så gode som de er:) og det å blogge om oppturene gjør dem dobbelt så gode! Å fremkalle de positive sidene ved hverdagen gjør godt!
    Det å få lov til å være mamma er en berg og dalbane følelsesmessig; glede, lykke, sinne, frustrasjon, redsel og takknemlighet iløpet av bare få timer...så glad jeg er for å få sitte på...

    du tar forresten veldig gode bilder av barna (syns det er kjempevanskelig!)
    ønsker deg en fin torsdagskveld, og deler gjerne gode minner med deg:)

    klem nina

    ReplyDelete
  12. Er så enig, fortsett å fokusere på solskinnet istedet for skyggene!! Om noen har vondt av det, er det jo synd for dem...

    ReplyDelete
  13. Så fint innlegg med hærlige bilder og fine sitater! Klart vi helst vil fokusere på og huske flest av de gode stundene - de som fokuserer mest på de kjipe får det jo også ganske kjipt!
    Tror jeg også vil låne noen av de fine sitatene dine og henge på veggen :)
    God kveld til deg!
    Ingrid

    ReplyDelete
  14. God fredag! Fint innlegg og ikke minst fine quotes. Lånte den ene til instagram, synes det var så bra skrevet! Håper det er ok :) God helg!

    ReplyDelete
  15. Dette innlegget gjorde meg så glad! Kjenner på akkurat det same i fht tankar om å nå mine mål, om lykke (som du så godt beskriver etter å ha fått barn), om å blogge om det som inspirerer, om å finne glede og motivasjon, om ein liten flukt frå kvardagen ♥ Eg les gjerne om kvardagsituasjonar hos andre, det gir krefter til å gå på med mitt. Men mest av alt vil eg bli inspirert når eg les bloggar og magasiner, og det blir eg av å sjå på det som er vakkert ☺ Tusen takk for dette innlegget, trur eg må legge det i favorittar og lese det inni mellom ☺ ønsker deg ein flott dag, klem Kjersti

    ReplyDelete
  16. Så utrolig fine høstbilder og fine ord! :)
    God helg!

    ReplyDelete
  17. Fine bilder og fin tekst :) Hvilken font har du brukt, likt den så godt :) God helg til deg og dine :D

    ReplyDelete
  18. Du har så rett.. Noen ganger titter jeg på bilder også tenker jeg "ai, der var jeg lykkelig" , men så tenkte jeg kanskje ikke det da bildet ble tatt.. Tror ikke vi skal lete etter lykken hele tiden, lykken kommer og når den har kommet så får vi heller jobbe med å ha den der ;-)



    ReplyDelete
  19. Dette er et av de fineste innleggene jeg har lest på lenge, og de vakreste bildene - nydelig!

    Jeg blogger selv om hverdagsøyeblikk og håper at de som leser hos meg forstår at jeg ikke viser frem livet mitt - jeg viser frem små glimt. Når jeg selv går inn på en blogg så er det med respekt og med vissheten om at vi er langt mer nyansert enn det som kommer frem gjennom noen ord og et par bilder. For noen er det godt å dele både godt og vondt - for andre ikke. Slik er det - vi er alle forskjellige men det vil ikke si at noen av oss gjør det mer riktig enn andre.

    God klem til deg,
    Hanne

    ReplyDelete
  20. Eg huskar ein gong du skreiv til meg at lykken er å gjera sine gleder enkle, det er så kloke ord! Og det at me velger å framheve og fokusera på dei sidene i livet vårt som er gode og positive, det er viktig det! Om ein skal dyrka det som er negativt trur eg fort at det kan bli altoppslukande.

    Om nokon forståsegpåerar skal kommentera at mamma/interiørbloggerar skriv som om dei går på lykkepillen så drit eg rett og slett flatt i det. Om dei ønsker å lesa politiske bloggar, eller andre bloggar som gir meir mening for dei så gjer for all del det. Vær så snill! Hald dåke laaaangt unna vår sfære.

    Nydelig bilder du byr på i dag :-)

    Har du forresten lest om Ella sitt prosjekt angåande takknemmelighet? Eg har så enormt sansen for dette grepet dei har tatt om dette å fokusera på ting me set pris på. Sjå berre her:

    http://elisabethline.blogspot.no/2012/09/jeg-er.html

    Klem Eli

    ReplyDelete